dilluns, 9 de febrer del 2015

CAMINS


CAMINS

 
Imatge de la página web municipal

 
L’any 2011 l’Alternativa per Subirats - CUP ens presentavem sota el lema d’un nou municipi comença a caminar. Durant aquest quatre anys hem fet els primers passos i hem intentat recuperar rutes abandonades i explorar-ne de noves, però també mantenir-nos en els camins de sempre, malgrat alguns s’hagin degradat i calgui reparar. Dels camins símbòlics als camins reals, volem fer una breu reflexió sobre aquest tema que a Subirats és important:

 

Reflexió sobre el fet d’asfaltar. Asfaltar camins és una dèria estesa entre polítics locals i comarcals. El cost és molt alt però s’argumenta que “no cal manteniment”. Però que estiguin asfaltats no vol dir que no s’hagin de mantenir cunetes, desaigües i de tant en tant corregir desperfectes i resfaltar. Si mirem costos, entre la inversió i el manteniment el cost és tant o més elevat que un camí sense asfaltar[1]. Si hi afegim un ús indegut sense que ningú n’assumeixi les reparacions, com el que va aguantar el camí de Can Rovira, amb el pas de camions amb gran tonatge per les obres del camp de gespa, tenim un problema més. Més ràpids de circular, més perillosos per caminar o passejar i en contradicció amb la famosa carta del paisatge que ho desaconsella. Amb això no diem que mai s’hagin d’asfaltar camins, sinó que no sempré és la solució.

 

Referendum sobre el Camí d’Ordal a Martivell. Fins avui som l’únic grup que ens hem oposat tant al Consell Comarcal com a l’Ajuntament pel projecte del camí entre Martivell i Ordal. El camí té un pressupost de 137.759 euros (més IVA) per fer un tram de 2.4 KM, i els veïns de Subirats haurem d’aportar 74.405 euros. Un import insuficient per fer un camí segur i transitable i excessiu per les millores que serien acceptables. Per això pensem que construir una pseudocarretera enmig de la muntanya és per nosaltres una veritable trampa tant pels que circulen, com pels que passegen, com pel propi bosc. Els camins forestals formen part d’una xarxa preventiva per evitar incendis pensada per arribar a tot arreu. Aquest camí ja forma part d’aquesta pla i té un manteniment per això. El problema de la falta d’infants a Ordal i la manca d’escola al Barri de Sant Joan i Casablanca, no té la solució en un camí asfaltat per la muntanya, amb forts pendents que durant l’hivern pot ser problemàtic i perillós. És un tema demogràfic per una banda i burocràtic de l’altre. No és només la nostra opinió sinó que n’hem fet publicitat i hem obert una enquesta la resposta majoritària és contraria al projecte [2]. Al Ple del mes de gener, l’alcalde i equip de govern es van comprometre a explicar públicament què es vol fer amb aquest camí abans de començar les obres. Potser encara hi estem a temps. Des de fa dos anys que l’APS-CUP estem reclament que abans d’inciar l’obra es faci una consulta popular als veïns.

 
Camins pavimentats: l’Excés. Una de les preguntes més recorrents del grup municipal d’ERC és sobre l’estat dels camins. Mentre ens facilitem tots d’un camí formigonat i dissenyat per suportar el pas de màquines de collir i remolcs amb tones de raïm però que en alguns trams just hi passa un trector petit en unes finques amb una producció escassa pel terreny i el pendent, tot i que de qualitat. Va costar 600.000 euros, potser amb una tercera part haguessim tingut un camí més que adequat per l’us que es fa i hauriem invertit la resta en altres camins que ara ho necessiten.
 
 
Catàleg de camins. La diputació ha realitzat un catàleg de camins, un cop més incomplert per dimensió del municipi. Aquest està en exposició pública però com sempre a l’abast de poca gent ja que ni s’ha publicitat, ni es pot consultar a la web, ni s’ha facilitat la seva consulta. En tot cas, una eina per saber què tenim i per això mateix és important que estigui ben feta i d’acord a les necessitats del municipi.

 

Camins que es desplacen o desapareixen. Qui té diners s’arregla els camins, evidentment pel seu interès. Però quan convé també els desplaça com el cas de la finca de Savall, o intenta que desapareguin, com ens diuen d’algun camí de Can Bas o a prop dels Casots. Els camins són patrimoni de tots, molts són públics com ho és una escola o el carrer d’un poble. Per tant aplaudim quan s’ha actuat per reconduir algunes d’aquestes situacions, però mantenim la consciència que cal no abaixar la guàrdia i que encara hi ha molts camins que es poden perdre en l’oblit.

 
Estat actual d'un camí pavimentat pel Consell Comarcal amb subvenció del PUOSC fa uns anys

Manteniment. Ja n’hem parlat abans però més que nous projectes defensarem (i tots els grups ho posen en el programa) que el que cal és un bon manteniment. El primer element és segurament un bon disseny, en segon terme la protecció, sobretot davant de moviments de terres que modifiquen les aigües. Un altre element és la implicació imprescindible dels qui l’utilitzen però sense dubte cal una planificació i una despesa anual perquè l’aigua no els malmeti, per les herbes del voral, per petites reparacions que eviten mals majors, per reposar graves. Una suma de petites inversions i una oportunitat per generar ocupació que sovint i a la llarga són més econòmiques que una gran despesa en projectes que un cop fets es deixen de mantenir. Un equilibri que durant tots aquests anys d’ajuntaments democràtics no s’ha treballat prou mentre els usos i els temps han anat canviant i els camins perdent-se.

 

Com diu la cançó de Txarango no deixis de caminar.




[1] Per estrany que sembli, en cap projecte d’obra es fa un estudi de costos pel manteniment d’aquell camí, com si un cop fet ja no s’hi hagués de tornar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada